Tegovi ili elastične trake za trening – pitamo personalnog trenera

Mnogi imaju samo reči hvale za elastične trake za trening – da pružaju skoro isti otpor kao tegovi, da su odlične i za rekreativce i za sportiste, da sa njima može da se trenira bilo kada i bilo gde,… Da li je zaista tako?

Već smo razbili nekoliko mitova o trakama za vežbanje, a sada pričamo sa personalnim trenerom. Marko Tajs je započeo svoju karijeru trenera 2009. godine, a od 2014. uspešno vodi svoj trening centar Tajs. Među svojim klijentima broji kako profesionalne sportiste, tako i rekreativne vežbače, a takođe je i kurs instruktor za TRX, i tako je obučio veliki broj trenera iz zemlje i regiona.

Tokom svog rada, imao je prilike da se dobro upozna i sa elastičnim trakama za trening. Marko nam otkriva zašto se odlučio na to da ih redovno koristi u radu sa klijentima i da li su sve one priče istinite:

Činjenica o elastičnim trakama za trening koja se stalno pominje je da je njihov otpor veoma sličan onom koji pružaju tegovi, kao i da su adekvatna zamena za tegove.

Koja je zaista razlika između tegova i elastičnih traka za vežbanje?

trake za trening

Trake za trening pružaju dovoljno otpora, gde je otpor malo drugačiji u odnosu na tegove. Super je jer treba menjati intenzitet i aktivaciju mišića.

U radu sa tegom, otpor je konstantan – isti je i kada se pokreće gore i kada se kreće na dole. Teg je uvek podjednako težak za moj mišić. Kada se radi sa trakom, to nije slučaj.

Što više se traka za trening rasteže, ona pruža više otpora. Ako uzmemo za primer biceps – kako idemo gore u krajnji položaj, mom mišiću postaje sve teže. To je mnogo bolje opcija u poređenju sa tegom. Što je teg bliži mom telu, mišići manje rade i u krajnjem položaju teg skoro da više neće delovati. Dok u radu sa trakom, u tom krajnjem položaju je najveći otpor jer se traka za trening najviše rasteglila. Tu je velika razlika u odnosu na tegove.

Da li to znači da su trake za trening dobar izbor za razvijanje mišićne mase?

U smislu mišićne mase, bitno je napomenuti da elastične trake nikada ne mogu da zamene tegove. Ali, trake su odlična dopuna ljudima koji hoće da rade na mišićnoj masi.

Za sportiste, rekreativce, za ljude koji žele da unaprede svoje kretanje, mnogo je bolje opcija da vežbaju sa trakama za trening. Imamo celokupno veću aktivaciju mišića u odnosu na rad sa tegovima.

Ali, kao i sve ostalo kod vežbanja, ključna stvar je odrediti cilj da bismo mogli da odredimo sredstvo, odnosno alat, koji ćemo da koristimo.

Koliko koristiš trake za trening sa svojim klijentima?

Elastične trake su mi generalno super dopuna jer mi zamenjuju dosta rekvizita. Super je što može puno da se improvizuje i što trening može da se učini malo interesantniji od neke rutine.

Sa trakama mogu mnogo bolje da aktivitam core muskulaturu vežbača što je danas najvažnija stvar jer puno sedimo. Mogu da uključim celo telo na treningu, a što je veći broj aktiviranih mišićnih grupa, to će za klijente biti bolje. Sa elastičnim trakama mogu da imam konstantnu tenziju i neću imati mrtve tačke kao sa tegovima.

Usput radim na njihovoj mišićnoj masi što omogućava bolji izgled, ali moj cilj je poboljšanje kretanja. Onda se oni bolje osećaju, bolje funkcionišu i vatiće se na trening.

Da li to znači da uz pomoć elastičnih traka može da se sagori masno tkivo i da se “zategnu” mišići?

trake za trening

Naravno. Zadatak je da vežbe otežamo maksimalno. Da li ćemo koristiti trake, da li ćemo koristiti tegove – nije isto, ali pošto trake imaju različite nivoe otpora, debljinu i elastičnost, naravno da mogu da napravim vežbe da budu dovoljno teške da bismo radili na mišićnoj masi. Termin koji se kod nas često koristi je “toniranje” mišića. U stvari, svi mi radimo istu stvar – povećavamo mišićnu masu, ali samo do određene mere. Neko stane ranije, a neko kasnije.

Kada pričamo o, kao što vežbači kažu, “toniranju” mišića, elastične trake su super stvar zato što će im pružiti dovoljno opterećenja za mišiće, a same vežbe mogu biti složenije, možemo improvizovati, uključiti velike grupe mišića što dovodi do veće potrošnje kalorija tokom treninga, a što rezultira u manjem procentu masti.

Šta znači da se vežbe otežaju maksimalno? Koliko zaprvo jedna vežba treba da bude izazovna da bi treninzi na kraju doveli do cilja?

Ako hoćemo da se dođe do tog momenta da se mišići adaptiraju, zategnu kako bi se videli, vežba mora biti jako teška. Postoje različite težine traka, tako da nešto što je stvarno teško je broj ponavljanja. To je između 8 i 12 ponavljanja za grupe mišića gornjeg dela tela, ali tako da na tom dvanaestom ponavljanju stvarno ne može više od toga. Za noge i zadnjicu potreban je veći broj ponavljanja jer je tu veliki broj mišića i ne rade svi u isto vreme. Tu je potrebno 20 do 25 ponavljanja, ali nam tu treba onaj osećaj da nas “peku” mišići – to je ono što će biti dovoljno teško.

Ukoliko vežbe nisu dovoljno teške, onda se neće ništa desiti, onda vežbamo radi zdravlja – da se osećamo okej, da nam bude prijatno, ali nećemo napraviti nikakvu veliku promenu. To je bitno da se napomene – ako želimo promenu, moramo izaći iz komfort zone.

Po tvom iskustvu, nakon koliko vremena se mogu primetiti prve promene, prvi rezultati?

trake za trening

Potrebno je otprilike 10 do 12 nedelja da bi se desila ta prva adaptacija mišića. To će biti naš prvi checkpoint da vidimo šta smo uradili i da se primeti prva promena. Naravno, u zavisnosti od toga kakvu promenu želimo, promena se može videti i ranije. Ukoliko neko skida masne naslage, promena se može videti čak i posle prve nedelje.

Mišićna masa i tonus mišića je drugačije od skidanja masnih naslaga – da bi se videla stvarna promena, 10 do 12 nedelja je minimum. Naravno, što je vežbač disciplinovaniji, promene će doći ranije. Ako se pored treninga vodi računa i o ishrani, naravno da će se promena primetiti ranije.

Hvala na razgovoru!

Nadamo se da smo te sada dobro upoznali sa elastičnim trakama za trening. Ako želiš da ih isprobaš, poseti naš shop i pronađi elastičnu traku ili set traka za trening baš za tebe!

KOMENTARI

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *