fbpx

Elastične trake za vežbanje: razbijamo 5 mitova

Elastične trake za vežbanje su već dugo deo fitnes sveta. Izgledaju kao što im ime kaže – trake. Baš zbog toga, lako je misliti da one nisu ništa posebno.

Postoji nekoliko mitova o trakama za vežbanje koje mi želimo da razbijemo kako bi proširili tvoje znanje o benefitima njihovog korišćenja.

Mit 1: Trening sa elastičnim trakama ne povećava snagu

Čest mit koji se iznova pojavljuje u fitnes svetu je da ako se ne radi na mašini većoj od sopstvenog tela i težoj od bloka betona, to ne uvećava snagu. Naravno, ovo nije istina. Snaga se uvećava pravilnim treningom, režimom ishrane, uz korišćenje rekvizita koji nabolje služe svrsi.

Jedan takav rekvizit su elastične trake za vežbanje, iliti trake koje pružaju različite nivoe otpora – od najslabijeg do velikog nivoa otpora. Do sada je izvrešeno preko 300 istraživanja koja se bave raznim aspektima elastičnih traka. Mnoga od njih su pokazala da je otpor koji pružaju trake veoma sličan otporu koji se dobija treningom sa tegovima.

Jedno naučno istraživanje, izvršeno pod okvirom Nacionalnog centra za istraživanja radne sredine u Kopenhagenu, je uporedilo efekat traka sa različitim nivoima otpora  i efekat klasičnih tegova. U istraživanju je učestvovalo 16 žena starosti od 26-55 godina, čiji su uslovi rada uključivali produžen period sedenja.

Zaključak istraživanja je da je razlika u aktivaciji mišića kad se koriste trake i kad se koriste tegovi bez većih odstupanja. Znači, trake za vežbanje aktiviraju mišiće na isti način kao i vežbe sa tegovima, pomažu u razvoju mišića, kao i u skidanju masnih naslaga, i razvijanju snage.

Mit 2: Trake otpora nisu za ozbiljne sportiste

Već smo razbili mit o trakama i razvijanju snage. Zašto onda trake ne bi mogli da koriste i sportisti? Istina je da nema razloga, kao i to da ih mnogi sportisti već koriste.

Što se sportista tiče, trake sa otporom se mogu koristiti samostalno, to jest, određene vežbe sa trakama bez dodavanja klasičnih tegova se vrše kako bi se, na primer, povećala mobilnost u zglobovima – a povećana mobilnost znači bolji performans na takmičenjima.

Drugi način na koji sportisti (kao što su, na primer, sportisti američkog fudbala) mogu koristiti elastične trake su u kombinaciji sa tegovima. Na ovaj način se dobija veoma intenzivna vežba.

Primer ovakvog načina vežbanja je korišćenje i trake (na primer, trake sa velikim nivoom otpora) i tega kada se radi na bicepsima. U ruci se drži teg i elastična traka, koja je takođe omotana oko noge. Sada, sportista mora da se bori protiv težine tega, ali i otpora koji pruža elastična traka.

Mit 3: Teško je naučiti kako da se trake koriste

Uprkos tome što su elastične trake za vežbanje, u poređenju sa ostalim, tipičnim rekvizitima, neobičnog izgleda – ipak su to samo trake – ne trebaš da ih se plašiš. Ako znaš kako da uradiš čučanj, znaćeš i da koristiš traku!

Svaka vežba koju već poznaješ se može iskombinovati sa elastičnim trakama – na taj način, tvoji mišići će naići na dodatni otpor, i tako ti učiniti vežbu izazovnijom. Ukoliko imaš nekih nedoumica o korišćenju traka, uvek možeš konsultovati uputstva, online aplikaciju za treniranje sa trakama (ukoliko to nudi proizvođač), ili upitati tvog trenera. Uz neke setove traka se čak dobija i program treninga.  Takođe, možeš potražiti kurs edukacije koji će te naučiti sve o načinu vežbanja sa trakama, kao što je edukacija koju nudi kompanija iFit.

Mit 4: Elastične trake za vežbanje se rastegle i gube nivo otpora vremenom

Ovo je delimičan mit. Ukoliko su trake nekvalitetne, i to može da se desi. Ukoliko su trake kvalitetne i kupljene od pouzdanog proizvođača, ovo se jednostavno ne dešava. Napravljene od rastegljivog materijala, često od lateksa ili sintetičke gume, elastične trake za vežbanje će održati svoj nivo otpora koliko god puta se koristile.

Ipak, bitno je zapamtiti da, kao i svaka oprema, trake moraju da se pravilno održavaju. Nekoliko saveta za pravilnu brigu o trakama:

  • Svoje trake održavaj dečijim puderom kako ne bi došlo do lepljenja i pucanja gume,
  • Trake nemoj držati na suncu,
  • Trening sa trakama nemoj raditi na betonu ili na grubim površinama koje mogu oštetiti traku

Uvek proveri kako treba da se brineš o trakama u uputstvima. Pre korišćenja traka, proveri njihov sastav kako ne bi došlo do neke alegrijske reakcije (ako znaš da neki od sastojaka traka kod tebe izazivaju alergijsku reakciju).

Mit 5: Vežbe koje se rade sa trakama su jednolične

Ovaj mit je veoma lako opovrgnuti. Pored svih prednosti elastičnih traka, još jedna zanimljiva i korisna karakteristika je to što se trake mogu koristiti na bezbroj načina, i da mogu da targetiraju svaku mišićnu grupu.

Klasični tegovi su, u nekom smislu, statični. Kada vežbamo sa njima, oslanjamo se na silu gravitacije i tako dobijamo otpor samo uz vertikalnu ravan. Za razliku od toga, elastične trake se mogu koristiti na razne načine, uključujući i stvaranje otpora po horizontalnoj ravni.

Ovo znači da korišćenjem elastičnih traka izazivamo mišiće po horizontali, kao kada okrećemo torso dok nosimo nešto teško. A traku koja se korist za takvu vrstu vežbe, potrebno je samo namestiti u odgovarajući položaj i sa istim rekvizitom možemo da stvaramo otpor po vertikali. 

Elastične trake za vežbanje ti zaista nude pregršt mogućnosti. Mogu ti biti dodatak u treningu, ili pak možeš napraviti ceo trening uz njih. Mogu ti pružiti nov izazov, ili uneti novinu i uzbuđenje u stari trening. Trake su lagane i lako prenosive, tako da ih možeš koristiti bilo kad i bilo gde. Na tebi je da ih iskoristiš kako god poželiš, samo izaberi trake koje ti trebaju.

Najnovije

KOMENTARI

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *