fbpx

Šta treba da znaš kad biraš patike za trčanje

Uprkos verovanju da je trčanje najnezahtevnija aktivnost što se tiče opreme, ovo nije skroz tačno. Istina je da je dovoljno da zakoračiš izvan kuće da započneš trening, ali neizostavna stvar su dobre patike za trčanje.

Odgovarajuće patike upijaju i tako ublažuju udar stopala na površinu, štite te od potencijalnih povreda, ne uzrokuju žuljeve, i savršeno su udobne. Treneri i proizvođači patika preporučuju da ih zameniš nakon četiri stotina do osam stotina protrčanih kilometara, što može da se prevede na oko 4 meseca, ako trčiš redovno. Ovo ipak nije tvrdo pravilo. Ti ćeš najbolje znati kad je vreme za zamenu patika – to je uglavnom kada primetiš da su đonovi izlizani (često na peti ili prstima).

Ako razmišljaš o trčanju kao tvojoj glavnoj fizičkoj aktivnosti, važno je da znaš na šta da obratiš pažnju kod kupovine patika.

Muške i ženske patike za trčanje nisu ista stvar

Lako je pomisliti da su patike patike, i da nema puno razlike između različitih modela sem boje i pertli. Davnih dana, to je bila istina. Međutim, u skorijoj prošlosti, patike su počele da se proizvode po određenim specifikacijama.

U poređenju sa muškim, ženske patike su šire u prednjem delu stopala, a uže na peti. Takođe se može desiti da neke patike imaju drugačije materijale ili čak vrstu podrške u srednjem delu đona patike.

Još jedna razlika između ženskih i muških patika je to što se pri njihovoj izradi vodi računa o uticaju telesne težine. Pošto žene u proseku imaju oko 15% manje mišićne mase od muškaraca, središnji deo đona ženskih patika je izrađen tako da bude laganiji i mekši. Takođe će postojati razlike na spoljašnjem delu đona. Ženske patike imaju dublje žlebove za razliku od muških – ovo je zato što telesna masa donjeg dela ženskog tela otežava savijanje središnjeg dela đona patike, pa su žlebovi produbljeni da pomognu.

Obrati pažnju na to gde trčiš

Kao što svi mi imamo posebnu obuću za izlazak, tako treba da imaš i posebne patike za različite stilove trčanja. Ako se, na primer, spremaš za maraton, trebaće ti drugačija podrška od patika koje koristiš za šetnju.

Ako se pripremaš za maraton

Ukoliko planiraš da učestvuješ u maratonu, najbolji izbor su patike koje ti pružaju udobnost i stabilnost, a da su uz sve to još i lagane.

Pošto ćeš prelaziti velike razdaljine, važno je da ti patike ne otežavaju pokrete. Zbog ovoga su lagane patike, teške tek nekoliko stotina grama, najbolji izbor. Naravno, kao i ostale patike za trčanje, i one za maraton treba da ti pružaju zaštitu od udara pri kretanju, kao i dovoljnu podršku celom stopalu (pogotovo na peti i središnjem delu stopala), da na kraju trke ne bi došlo do nepotrebnog bola i žuljeva.

Ako trčiš po neravnim ili tvrdim površinama

Ako voliš da izađeš napolje i trčiš po prirodi, biće ti potrebne patike koje ti daju odgovarajuću podršku i zaštitu.

Pošto ćeš trčati po neravnim ili tvrdim površinama, najbolje za tebe i tvoja stopala su patike sa amortizacijom. To su one patike koje su napravljene tako da ublažuju udarce na petu i prste dok trčiš. Takođe, bilo bi dobro ako tvoja patika ima zaštitni deo između spoljnjeg dela đona i unutrašnjeg uloška – cilj ovog dela je da zaštiti tvoje stopalo od kamenčića i ostalog što može da ti zasmeta pri trčanju.

Još jedna bitna stvar na koju treba da obratiš pažnju je materijal samih patika. Spoljašnji materijal treba da je dovoljno otporan kako se ne bi pocepao ako ti, na primer, trnovit žbun ogrebe patiku.

Ipak, koja ojačanja će ti trebati ako trčiš napolju najviše zavisi od karakteristika samog puta. Ako trčiš po asfatnoj putanji u parku, ne moraš previše da brineš o trnovitom žbunju. Uvek izaberi opremu za trčanje koja odgovara tvom treningu.

Ako trčiš na traci za trčanje

Ako u tvoj trening spada trčanje na traci, nije ti potrebna ista zaštita kao nekome ko trči po planinskim putevima. Za ovako nešto su dovoljne klasične patike za trčanje.

Ipak, imaj na umu svoj stil gaženja. Zavisno od načina na koji se tvoje stopalo oslanja na podlogu, odnosno na tvoju pronaciju, trebaće ti odgovarajuće patike.

Koji je tvoj stil gaženja

Još jedna stvar na koju treba da obratiš pažnju tokom biranja patika za trčanje je način na koji trčiš. Način na koji se tvoje stopalo kreće dok trčiš (pronacija) će takođe uticati na izbor obuće.

Neutralna pronacija je ona tokom koje se postiže ravnomeran kontakt cele površi stopala, i to u pravcu spolja ka iznutra. Ovakva pronacija pomaže da se upije udar stopala o tlo i ubažava pritisak na kolena i zglobove. Ovo je najefikasniji način gaženja.

Nadpronacija je ona gde se koraci vrše u pravcu peta-palac, tako da će osa zglobova noge biti pomerena ka unutra. Prisutna je najčešće kod osoba koje imaju ravne tabane. Ipak, blaga pronacija je statistički najčešća (čak i kod trkača), tako da nemoj brinuti ako nemaš savršeno neutralnu pronaciju. Patike pogodne za ovaj stil gaženja su one koje povećavaju stabilnost.

Podpronacija, ili supinacija, je stil gaženja gde se prvi kontakt sa tlom ostvaruje sa spoljne strane stopala, u pravcu peta-mali prst. Osobe koje imaju visok luk stopala često trče na ovaj način. Patike koje odgovaraju podpronaciji su one koje imaju dosta fleksibilnosti i dodatne jastučaste potpore (cushioning).

Tipovi patika za trčanje

Na osnovu svega ovoga, patike za trčanje se mogu podeliti u nekoliko tipova. Ne zaboravi da je najbitnije da tvoja patika odgovara kako tvom stilu trčanja, tako i tvom stilu gaženja.

Neutralne patike: Patike koje su najbolje za osobe za neutralnom pronacijom ili supinacijoim. Pružaju upijanje šokova udara i podršku luka stopala.

Motion Control Patike: Najbolje za one koji imaju srednju do tešku nadpronaciju. Imaju stabilne pete ili dizajn koji navodi stopalo u neutralniju pronaciju.

Patike za stabilnost: Pogodne za one koji imaju blagu do srednju nadpronaciju. Često imaju čvršći uložak.

Patike za dodatnom jastučastom potporom (cushioning): Ovaj tip patika ima do 50% više jastučaste potpore od tradicionalnih patika i tako još više upija udare tokom trčanja.

Nadamo se da su ti ovi saveti pomogli u odabiru patika. Zapamti da samo ti znaš koja oprema za trčanje odgovara tvom treningu, i odaberi one saglasne sa načinom tvog trčanja. Na Fithub-u možeš istražiti naš shop i pogledati patike, ali i ostalu opremu za trčanje koja ti može biti od koristi.

Najnovije

KOMENTARI

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *